Har just läst igenom "Fattigbloggen" på Aftonbladet. En tjej ska testa att leva på socialbidrag i en måndag och se hur hon klarar sig på det. Hon citerar även andra som lever på socialbidrag. Det här citatet tycker jag var hemskt att läsa:

"Fråga du mej i stället; en ensamförsörjande sjukskriven mor till 3 barn.
Fråga mej om hur det känns att inte ha tv, internet, telefon.
Fråga mej hur det känns att inte kunna gå till tandläkaren eller ha råd att hämta ut livsviktig medicin.
Fråga mej hur det känns att inte kunna ge sina barn en bio eller en fika med kompisar.
Fråga mej om hur det är att inte ha råd med juice eller saft utan endast vatten till frukost.
Fråga mej hur ororligt det är att köra omkring i en oskattad och obesiktigad bil."
Liza

För visst är det ändå så att man inte så ofta tänker på vad man egentligen köper? Visst, man jämför väl och kollar vad som är billigast, men ändå inte så överdrivet mycket för man har ju råd med även det dyraste alternativet, även om man ska vara sparsam.

Ett liv utan internet, tv och telefon existerar inte i min värld. Det ska bara finnas där. Sen kan jag sitta och svära över att datorn går seeegt eller att vi måste skaffa fler roliga kanaler; inte en tanke på att det finns människor som sitter helt utan både dator och tv.

Jag lever på mitt studiebidrag på 2600 kronor i månaden. Inte så mycket tycker vissa, men det räcker mer än väl för min del. Men då betalar inte jag hyra, telefon, el och tv-licens. Dom här 2600 kronorna är mina, även om jag dock försöker betala det mesta av maten vi köper för att det ska bli liiite rättvist ändå. Jag shoppar oftast kläder på H&M och Gina Tricot och det är ju de billigaste alternativen, men då tänker man ju snarare att eftersom det är så billigt kan man shoppa mer.

Det är få gånger jag har tänkt på hur det skulle kännas att inte ha råd med nånting. Tänk er det själva: Ni får ett socialbidrag som täcker hyra, el osv. Men aldrig att man kan åka på en shoppingtur till Göteborg med vännerna direkt. Du måste vända ut och in på varenda krona. Om man struntar i att äta pizza på fredagkvällen utan klarar sig med nudlar så har man sparat si och så mycket.

Citatet från Liza högst upp är fruktansvärt tycker jag! Pengar jämfört med kärlek betyder ingenting, men kan förstå att hon känner sig som en dålig mamma när hon inte kan bjuda sina barn på bio eller fika.

Kanske ska man stanna upp och tänka efter nästa gång man gör något impulsköp.... Inte för att folk som lever på socialbidrag mår bättre av att jag inte köper den där tröjan, men man kan iallafall vara tacksam att man är lyckligt lottad som kan köpa den här tröjan!

Det tänker jag göra från och med nu iallafall! (Vore kanske nåt för Blondinbella att testa på kanske????)

http://blogg.aftonbladet.se/30258

Take Care!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att rösta solidariskt är ett annat alternativ..

mathildA sa...

Verkligen...? Vad röstar du själv på då??;)

Dennis sa...

Håller med föregående talare, de blåa har då inte gjort det lättare för dessa familjer, ångrar sjukt mycket hur jag kunde rösta på dem...